:: آرشيو ماهانه

  • فوريه 2019
  • ژانويه 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008


  • :: نويسندگان اين بخش

  • سارا آذری
  • یاسمن آرنگ
  • سپیده آزادی
  • احمد آزاد
  • ویکتوریا آزاد
  • راحیل آشناگر
  • سهيل آصفی
  • سامناک آقایی
  • محمد ابراهیمی
  • آیدا ابروفراخ
  • نوشین احمدی خراسانی
  • پگاه احمدی
  • حميد احمدی
  • روشنک احمدی
  • فرشته احمدی
  • پروین اردلان
  • یوسف اردلان
  • زهره ارزنی
  • زهره اسدپور
  • ليلا اسدي
  • هوشنگ اسدی
  • نسرین اسفندیاری
  • محمدرضا اسکندری
  • سعیده اسلامی
  • دکتر شهلا اعزازی
  • ژيلا افتخاری
  • عاطفه اقبال
  • نسرین الماسی
  • پرستو اله یاری
  • کبری (مارال) الیاسی عمله
  • الهه امانی
  • ناتاشا امیری
  • آسیه امینی
  • محمد امینی
  • شادی امين
  • الناز انصاری
  • شعله ایرانی
  • بیژن باران
  • طاهره بارئی
  • دکتر حسین باقر زاده
  • زهرا باقری شاد
  • الهه باقری
  • ارژنگ بامشاد
  • پروین بختیارنژاد
  • منیره برادران
  • رخشان بنی اعتماد
  • آیناز بهاری
  • سیمین بهبهانی
  • باوند بهپور
  • حدیث بیرانوند
  • آرش پارسی
  • اکرم پدرام‌نیا
  • ليلا پرنيان
  • کریم پورحمزاوی
  • لیلی پورزند
  • روح انگیز پورناصح
  • عیسی پهلوان
  • زینب پیغمبرزاده
  • هایده تابش
  • شهرام تابع‌محمدى
  • مهشب تاجیک
  • هایده ترابی
  • آنا تفکری
  • طلعت تقی نیا
  • زهره تنکابنی
  • دکتر نیره توحیدی
  • نرگس توسلیان
  • دکتر ناهید توسلی
  • دکتر ناهید توسلی
  • نیره توکلی
  • سارا ثابت
  • فریبا ثابت
  • مژگان ثروتی
  • پروین ثقفی
  • رضا جاسکی
  • سپیده جدیری
  • ناهید جعفرپور
  • مهری جعفری
  • ناهید جعفری
  • ترانه جفرودی
  • جلوه جواهری
  • علی محمد جهانگیری
  • ویدا حاجبی تبریزی
  • آزاده حاجی زاده
  • فرخنده حاجی‌‌‌زاده
  • فرنگیس حبیبی
  • بنفشه حجازی
  • لاله حسین پور
  • مریم حسین خواه
  • محبوبه حسین زاده
  • عذرا حسینی
  • ناهید حسینی
  • حمید حمیدی
  • س. حمیدی
  • شهين حيدری
  • سمانه خادمی
  • افسانه خاکپور
  • مینا خانلرزاده
  • المیرا خداوردی تبریزی
  • منصوره خسروشاهی
  • افشان خلج‌‌بیگی
  • اکرم خیرخواه
  • عفت دادش پور
  • مرضیه دانش
  • پروین داوری
  • زهرا داوری
  • مهرداد درویش پور
  • مونا دلاوری
  • آزاده دواچی
  • فرزانه راجی
  • فیروزه راد
  • سیما راستین
  • مریم رحمانی
  • ناصر رحیم‌خانی
  • سوسن رخش
  • شاپور رشنو
  • آمنه رضایی
  • مریم رفیعی
  • وحید رنجبری
  • رضا رنجکش
  • تقی روزبه
  • الهه رهرونیا
  • فریده زبرجد
  • راشل زرگریان
  • ماندانا زندیان
  • مریم زندی
  • نازنین سام
  • ژینوس سبحانی
  • نگین ستاری
  • بهروز ستوده
  • زهره ستوده
  • نسرين ستوده
  • ستاره سجادی
  • س. سرلک
  • پرستو سرمدی
  • شهزاد سرمدی
  • زهرا سروش
  • دکتر منوچهر سعادت نوری
  • سهيلا سعدان
  • پری سکوتی
  • سویل سلیمانی
  • فروغ سمیع نیا
  • شیرین سمیعی
  • فرزانه سید سعیدی
  • س. سیفی
  • اسد سیف
  • فخری شادفر
  • نوشین شاهرخی
  • منصوره شجاعی
  • مهشید شریف
  • آرمیتیس شفیعی
  • روحی شفیعی
  • شهلا شفيق
  • مهین شکرالله پور
  • آهو شکرایی
  • ایرج شکری
  • عباس شکری
  • رضا شکیبا
  • نگین شیخ الاسلامی
  • نیلوفر شیدمهر
  • پریناز صادقی
  • فاطمه صادقی
  • شادی صالحیان
  • محمود صباحی
  • لیلا صحت
  • رؤیا صحرایی
  • الهه صدری
  • شادی صدر
  • مجید صدقی
  • هاله صفرزاده
  • مژگان صفری راد
  • جمال صفری
  • محمد صفوی
  • مریم صیامی نمین
  • جواد طالعی
  • خلیل طالقانی
  • فرح طاهری
  • فرزانه طاهری
  • دکتر رویا طلوعی
  • شیرین عبادی
  • شهلا عبقری
  • رضا عرب
  • آرش عزیزی
  • فرزانه عظیمی
  • کاظم علمداری
  • ارشاد علیجانی
  • اشرف علیخانی
  • لیلا علی کرمی
  • دلارام علی
  • فریده غائب
  • شهناز غلامی
  • نادیا فاضل
  • شیرین فامیلی
  • مسعود فتحی
  • مهديه فراهاني
  • نازلی فرخی
  • ریحانه فرزانه
  • شهلا فروزانفر
  • پرستو فروهر
  • فاطمه فرهنگ خواه
  • فرانک فرید
  • ثریا فلاح
  • سهیلا قادری
  • كاوه قاسمی كرمانشاهی
  • گلرخ قبادی
  • محمد قراگوزلو
  • احد قربانی
  • قهرمان قنبرى
  • مهرانگیز کار
  • افروز کاظم زاده
  • دکتر سیمین کاظمی
  • منیره کاظمی
  • فائزه کثیر
  • روح انگیز کراچی
  • کاوه کرمانشاهی
  • آمنه کرمی
  • اکبر کرمی
  • زهره کریم نیا
  • سارا کریمی
  • شیرین کریمی
  • نوشین كشاورزنیا
  • ناهید کشاورز
  • زهرا کمالی
  • محبوبه کوهستانی
  • عاطفه گرگین
  • مهديه گلرو
  • کوروش گلنام
  • عزت گوشه گیر
  • ژاله گوهری
  • شهلا لاهیجی
  • سپیده لرستانی
  • آذر ماجدی
  • فریده ماشینی
  • عفت ماهباز
  • هدی مبصری
  • مهناز متین
  • مریم محسنی
  • فریناز محمدپور
  • نفیسه محمدپور
  • ثریا محمدی
  • نرگس محمدی
  • میترا محمودی
  • دکتر گلمراد مرادی
  • غزال مرادی
  • مینو مرتاضی
  • مرتضی مردیها
  • گرجی مرزبان
  • فاطمه مسجدی
  • روشنک مسیبیان
  • دکتر مهرداد مشایخی
  • رایحه مظفریان
  • کاوه مظفری
  • ک. معمار
  • خاطره معینی
  • علی مغازه ای
  • هایده مغیثی
  • سحر مفخم
  • خدیجه مقدم
  • رزا مقدم
  • رضوان مقدم
  • والنتین م. مقدم
  • جواد موسوی خوزستانی
  • اکرم موسوی
  • سمانه موسوی
  • منصوره موسوی
  • فرشته مولوی
  • فیروزه مهاجر
  • ناصر مهاجر
  • نیلوفر مهدیان
  • جمشید مهر
  • مژگان میر اردکانی
  • ناهید میرحاج
  • زیبا میرحسینی
  • ندا ناجی
  • صفیه ناظر زاده
  • ناهید ناظمی
  • افسانه نجم آبادی
  • ثنا نصاری
  • امرالله نصراللهی
  • آسیه نظام شهیدی
  • پیمان نعمتی
  • مسعود نقره کار
  • مریم نورائی نژاد
  • پانیذ نوربخش
  • ن. نوری زاده
  • پارسا نیک جو
  • سارا نیکو
  • صبا واصفی
  • سهیلا وحدتی
  • صدیقه وسمقی
  • مرضیه وفامهر
  • همنشین بهار
  • اسدی هیفاء
  • امیر یعقوبعلی
  • سپیده یوسف زاده
  • حسن یوسفی اشکوری
  • shojai_mansoureh.jpg
    منصوره شجاعی

    نگاهی به ادوار تاریخ مبارزه با حجاب اجباری

    بخش نخست

    حرکت‌های اعتراضی نسبت‌به حجاب اجباری را می‌توان از زوایای گوناگون مورد تحلیل و بررسی قرار داد. اما زاویه نگاه من در پرداختن به این موضوع، درواقع ردیابی گفتمان برابری‌خواهی در مبارزات ضد حجاب اجباری از واقعه بدشت تا حرکت متاخر، یعنی دختران خیابان انقلاب است. بررسی اجمالی ادوار مبارزه با حجاب اجباری در این متن، هرچند به بن‌مایه‌های تاریخی نظر دارد، اما به ردیابی گفتمان برابری‌خواهی در مقاطع مختلف تاریخی نیز پرداخته است.



    j-baez-shojaei01.jpg
    منصوره شجاعی

    یک قصه کوتاه از سرودهای جنبش زنان و «جون بائز»

    مردجوان آرام می گوید بهتر است هماهنگی بیشتری در خواندن داشته باشید . دوباره می خوانیم. این بارمی گوید خب شاید بهترباشد یکی از شما که صدای رساتری دارد و آهنگ را بیشترمی شناسد تک خوانی کند وبعد ما صدای او را چند بار ضبط می کنیم تا شکل سرود جمعی پیدا کند. هیچیک از ما با این پیشنهاد موافقت نمی کنیم و سرود را نه به عنوان یک اثر هنری در موسیقی که به عنوان یک خاطره زنانه جنبشی ضبط می کنیم. سرودی که در یکی از بزرگترین تظاهرات زنان بعداز انقلاب خوانده شد.
    حالا من با بالهای قدرتمند شوق وشور جنبش زنانی میخواستم پرواز کنان درآسمان های فاصله سری به ایران بزنم و این سرود را از کوچه های تهران و از آن زیرزمین کوچک به فرانسه به خیابان های پاریس وبه « امپریال سالن » برسانم و...



    harris.jpg
    دکتر منوچهر سعادت نوری

    کامَه لا هریس سناتور دموکرات و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

    کامَه لا هریس (کامیلا هریس/ کاملا هریس) زادهٔ ۲۰ اکتبر ۱۹۶۴ یک سیاست‌ مدار اهل ایالات متحده ی آمریکا و سناتوردموکرات از کالیفرنیاست. شیامالا مادر او در سال ۱۹۶۰ از هندوستان (کشوری درآسیا) و دونالد هریس پدر او در سال ۱۹۶۱ از جامائیکا (کشوری جزیره‌ای در دریای کارائیب واقع در آمریکای مرکزی) به آمریکا مهاجرت و چندی بعد با یکدیگر ازدواج کردند. حاصل این ازدواج دو دختر بود که یکی را "کامَه لا"و دیگری را "مایا" نام نهادند.



    دکتر منوچهر سعادت نوری

    زنان نامدار ایران: دکترجینا پروانه کُدی

    پروانه با نام مستعار جینا در سال ۱۳۳۶ خورشیدی در ایران به دنیا آمد. پدر او یک دبیرستان پسرانه را اداره می کرد و همزمان در امور ساختمانی فعالیت داشت. جینا پروانه دو برادر ویک خواهر دارد. برادران او درجه ی مهدسی دارند و خواهر او دندان پزشک است. وی در سال ۱۳۵۶ خورشیدی درجه ی مهندسی خود را از دانشگاه صنعتی شریف (آریا مهر سابق) دریافت کرد.



    zahra-navidpour1.jpg
    قهرمان قنبرى

    قربانى کردن عدالت براى حفظ نظام؛
    با نگاهی به مورد زهرا نویدپور

    جسد خانم زهرا نویدپور که سلمان خدادادى رئیس کمیسیون اجتماعى مجلس دهم را به تجاوز جنسى متهم کرده بود، در روز شانزدهم دى ماه در منزل مادرش پیدا شد. سلمان خدادادى که سابقاً فرمانده سپاه ملکان، مدیرکل اداره اطلاعات استان اردبیل، معاون مدیرکل اطلاعات استان آذربایجان شرقى و پنج دوره نمایندگى مردم ملکان در مجلس را به عهده دارد، به خاطر اتهام تجاوز جنسى به منشى و یکى از مراجعان خود در مجلس هفتم یک ماه بازداشت در سابقه خویش را دارد.



    تعداد زنانی که در سال ۲۰۱۸ در کشور اطریش به قتل رسیده اند
    در طی ده سال گذشته بی سابقه بوده است

    به همین خاطر دولت اطریش قصد دارد در این رابطه اقدامات عملی و لازم را به عمل آورد
    ترجمه، مرضیه دانش

    در حالی که تنها سه هفته از شروع سال میلادی گذشته است، سه زن در این زمان کوتاه در این کشور به قتل رسیده اند. در روز دو شنبه هفته قبل، جسد دختری شانزده ساله در بخش "وین نو" یافت شد که توسط دوست پسر سابق سوریه ای اش به قتل رسیده بود. در سه شنبه هفته گذشته، جوانی اسپانیائی، در راه آهن شهر "وین" خواهر خود را به ضرب چاقو از پای درآورد. دو هفته پیش از این نیز، دو زن دیگر به طرز دلخراشی با ضربات متعدد چاقو بشدت مجروح شده بودند. از آغاز سال ۲۰۱۸ تا پایان ماه نوامبر آن، مجموعآ ۴۱ زن در کشور اطریش به قتل رسیده که این تعداد قتل در طی دهها سال گذشته بی سابقه بوده است.



    noushin-ahmadi.jpg
    نوشین احمدی خراسانی

    دختران خیابان انقلاب و پوپولیسم سیاسی

    به دلیل ایدئولوژیک‌بودن ساخت حاکمیت در جامعه‌ی ما، از درخواست مشروع زنان برای حق انتخاب پوشش گرفته تا مطالبه‌ی حقابه توسط کشاورزان، و نیز درخواست کارگران برای دریافت دستمزد معوقه‌شان، به موضوعی سیاسی تبدیل می‌شود. اما منظورم از «سیاسی‌کردن» حرکت‌های مدنی (همچون حرکت دختران خیابان انقلاب)، تحمیل آن نوع گفتمان سیاسی است که این حرکت‌های نوین مدنی را به عنوان «پرچمی انقلابی و بدیل برای تغییراتِ بزرگ‌مقیاس» در دست این یا آن گروه سیاسی، جا می‌زند. چنین گفتمان‌سازی سیاسی (پرچم‌سازی) از حرکت‌های نوین اجتماعی به منظور پیروزی بر رقیب سیاسی (یعنی به نفع این گروه سیاسی و تخریب آن گروه سیاسی دیگر)، علاوه بر آن که سبب می‌شود این حرکت‌ها ضربه‌پذیرتر شده، از گسترش باز مانده و گرفتار ...ریزش نیرو شوند، مشکلات دیگری را نیز در پی دارد



    koudak-hamsari1.jpg
    مرضیه دانش

    رد طرح کودک همسری بازگشت به قرون وسطاست!

    رد طرح"کودک-همسری" موجب دامن زدن هر چه بیشتر به آسیب های اجتماعی از جمله؛ فقر، اعتیاد، بی سوادی، بیکاری، سقط جنین، خودکشی، صدمات جسمی و روانی و غیره خواهد گردید. عملکرد تا کنونی حکومتگران اسلامی نشان داده است که این رژیم قادر نیست با توجه به ماهیت دینی- ارتجاعی خود به نیاز ها و خواسته های انسانی جامعه امروزی ما پاسخ دهد. اعمال چنین اقداماتی، عزم ما و تشدید خیزش های توده ای برای دستیابی به حقوق انسانی از دست رفتۀ مان را مصمم تر می سازد.



    ماریا مایز

    خاستگاه‌های اجتماعی تقسیم جنسی کار

    برگردان به فارسی: زرینه صفایی برای تریبونی برای زنان چپ

    برای حذف این سوگیری‌ها در مفاهیم ذکر شده فوق چه می‌توان کرد؟ آن چنان که برخی زنان پیشنهاد می دهند، کلاً آنها را به کار نبریم؟ در این صورت، فاقد زبانی برای بیان عقاید خود خواهیم بود. یا این که زبانی جدید اختراع کنیم؟ آنچه که برخی از آن احساس بهتری می‌گیرند. اما مفاهیم بیان کننده تئوری و تجربه تاریخی را نمی‌توان به اختیار جایگزین کرد. باید پذیرفت که مفاهیم پایه‌ای که ما در تحلیل‌هایمان به کار می‌بریم، مثل سرزمین‌ها یا مستعمره‌ها، با ایدئولوژی مسلط جنس‌پرستانه «اشغال» شده‌اند. پس نمی‌توان از آنها خلاصی یافت. اما می توان نگاه «از پایین» به آنها داشت، نه از دیدگاه ایدئولوژی مسلط بلکه از دیدگاه تجربیات استثمارشدگان، ستمدیدگان و فرودستان و تلاش آنها برای رهایی.



    noushin-ahmadi.jpg
    نوشین احمدی خراسانی

    چرا حرکت «دختران خیابان انقلاب» گسترش نیافت

    حرکت دختران خیابان انقلاب را اگر در گستره‌ی حرکت‌های مدنی مورد بررسی قرار دهیم، می‌توان گفت که در چند سال اخیر به دلایل متعدد از جمله بحران‌های عظیم اقتصادی، تشدید رویارویی غرب با حاکمیت ایران و شکست برجام و اعمال تحریم‌ها، در مجموع شاهد اوج‌گیری حرکت‌های صنفی (با خواسته‌های معیشتی و اقتصادی)، و در سایه قرارگرفتن خواسته‌های مدنی‌اجتماعی، و در نهایت افول حرکت‌های مدنی هستیم. از سوی دیگر برخورد شدید با جنبش‌ها و حرکت‌های مدنی در جنبش سبز و پس از آن، و ناامیدی فزاینده جامعه از ایجاد تغییرات هرچند اندک در دو انتخابات اخیر، جملگی سبب شد که نه تنها حرکت دختران خیابان انقلاب بلکه اغلب حرکت‌های مدنی (با خواسته‌های اجتماعی)، با توجه به ناامیدی عمومی و نداشتن دورنمایی برای تغییرات مسالمت‌آمیز، به نوعی با بن‌بست مواجه شوند.



    Soheila-Sattari.jpg
    سهيلا ستاري :

    در باره حقوق زنان و دختران ايران

    در كنفرانس حقوق بشر شهر كلن المان





    س. حمیدی

    نسخه بدل‌هایی برای مطالبات همگانی زنان

    عابران سواره یا پیاده‌ای که روزانه مسیر خیابان‌های متنهی به دانشگاه تهران را طی می‌کنند، چه‌بسا با خانم‌هایی روبه‌رو می‌گردند که روسری بر سر ندارند. چنین موضوعی در تهران کم‌کم دارد همگانی می‌شود و جا می‌افتد. بدون تردید جانمایی اکثر دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی و هنری شهر در محدوده‌ی جغرافیایی خیابان انقلاب در این خصوص تسهیلگری به عمل می‌آورد. چون این گستره از شهر تهران بیش از هر نقطه‌ای دانشجویان و روشنفکران تهرانی را در خود پناه داده است. گروه‌هایی که بنا به طبیعت فرهنگی خود هرگز ساز و کارهای به ظاهر اخلاقی جمهووری اسلامی را برنمی‌تابند. ولی پس راندن حجاب اجباری جمهوری اسلامی، تنها به خیابان‌های شهر محدود باقی نمی‌ماند. چنانکه این موضوع، فضای عمومی دانشکده‌ها را نیز در بر می‌گیرد.



    bijanhirmanpour04.jpg
    بیژن هیرمن‌پور

    نگاهِ ندا

    وقتی در سرکوب‌هایِ پس از انتخابات در ایران، صحنۀ جان باختنِ ندا از طریقِ اینترنت به خارج از ایران ارسال شد، افکارِ عمومی در سراسرِ جهان با بُهت و ناباوری متوجهِ ایران شد. البته خبرِ انتخاباتِ ایران پیش از آن، تیترِ اوّلِ بسیاری از روزنامه‌ها را به خود اختصاص داده بود، ولی افکارِ عمومی معمولاً به انتخابات در این‌گونه کشورها با بی‌اعتنائی برخورد می‌کند. در این «انتخابات»ها، معمولاً کسی منتظرِ اتفاقِ غیرِمنتظره‌ای نیست.



    چهره ای دیگر از خشونت بر زنان

    برگردان: لاله حسین پور

    سخن ازدرخطرقرار گرفتنِ حق سقط جنین است. قطع بارداری ناخواسته!
    سخن از کشورهای متعصب، مانند ایرلند یا ایتالیا و..... نیست. همین جا در آلمان، آزادی قطع بارداری نا خواسته، چه از جانب زنان و چه از جانب پزشکان در معرض خطر قرار گرفته است. هرچند باید اعتراف کرد، چنین حقی هرگز در آلمان قانونی نشده و با انجام سقط جنین، صرفا "مدارا" می شود. در واقع به زنانی که مایل به قطع بارداری ناخواسته خود هستند، "رحم" می کنند و هم چنین به پزشکانی که عمل کورتاژ را انجام می دهند، "رحم" کرده و آنان را به مجازات نمی رسانند.



    khoshunat-aleihe-zanan1.jpg
    مرضیه دانش

    علل اعمال خشونت در محیط های اجتماعی نزدیک و راه حل های برون رفت از آن

    امر خشونت در محیط اجتماعی نزدیک، برای اولین بار بوسیلۀ جنبش های زنان در سراسر دنیا بعنوان مسئلۀ ویژۀ زنان به بحث گذاشته شده است. از دیدگاه فیمینیستی، عامل اصلی اعمال خشونت علیه زنان، نبود امکانات برابر و عدم توازن قدرت بین زنان و مردان است. نبود توازن قدرت بین این دو گروه، خود موجب باز تولید عدم برابری در تمامی زمینه های اجتماعی می گردد.



    shojai_mansoureh.jpg
    منصوره شجاعی

    نگاهی به کتاب «تا آزادی» شیرین عبادی- رمزگشایی «شخصی سیاسی» است

    در جهانی که سکوت و تحمل از فضایل زنان شناخته می‌شود و در زمانی که صراحت لهجه و بی‌پرده‌گویی آسان نمی‌نماید، شیرین عبادی با نوشتن این اثر، واژه‌های زندانی در دالان‌های رازداری مردسالارانه را آزاد ساخته و آن بخش از زندگی شخصی‌اش را که می‌توانست به پچ‌پچه‌های بی‌محتوا و عقب‌مانده تبدیل شود، با کلام روشن خویش تحلیل و بررسی کرده است. این اثر که در چارچوب رویکرد حقوق بشری و فمینیستی ساخته و پرداخته شده است از نگاه من منبعی است معتبر در رمزگشایی از شعار معروف نسل دوم فمینیست‌ها که فریاد می‌کردند: «شخصی سیاسی است.»



    p.bakhtiarnejad0.jpg
    عفت ماهباز

    پروین بختیار نژاد
    زنی همیشه جستجوگر و مانا

    روز یکشنبه بیست و یکم اکتبر برخی از دوستان و دوستداران پروین بختیار نژاد در کافه ای در کلن گرد هم آمدند و در باره پروین و دستاوردهای او به بحث و گفتگو نشستند .
    در ابتدا خدیجه مقدم به آشنایی خود با پروین اشاره کرد که در ایران در جمع هم اندیشی زنان که اولین ائتلاف کنشگران زن با گروهها و «ان جی او » های مختلف مذهبی و سکولار بود، با پروین اشنا شده بود و اضافه کرد که : «کمپین یک میلیون امضا» و «مادران صلح» سپس از دل این جمع ها بیرون آمده بودند.



    jila-mosaed02.jpg
    دکتر منوچهر سعادت نوری

    زنان نامدار ایران: ژیلا مساعد شاعره، نویسنده
    و داور ایرانی کمیته ی ادبی نوبل

    ژیلا مساعد، شاعره ایرانی - سوئدی، به عضویت آکادمی نوبل ادبیات در آمد. او اولین عضو خارجی تبار این کمیته در تاریخ دویست و سی و دو ساله اش خواهد بود. بانو مساعد سی و دو سال پیش همراه دو فرزندش به سوئد مهاجرت کرد و ده سال بعد از مهاجرت اولین کتاب شعر خود را به این زبان منتشر کرد. او بعد از انتخابش به عنوان عضو آکادمی نوبل گفت در زادگاهش به واژه‌ هایش بها داده نمی شد و حالا در کشور جدیدش برای نوشته هایش یکی از مهم ترین جایگاه های ادبی را به او داده اند.



    سیما راستین

    اقتصاد زیبایی و فرهنگ سرمایه داری

    زیبایی پدیده‌ای نسبی، تغییرپذیر و زودگذر است و متناسب با تغییرات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی، متحول می‌شود. حس زیبایی یادگرفتنی است، انسانها یاد می‌گیرند، چه چیزی زیباست. سائقه یا غریزه‌ای به عنوان حس زیبایی وجود ندارد یا اگر به فرض وجود داشته باشد میان منشأ طبییعی آن با معنای فرهنگ آن، همان فاصله‌ای وجود دارد که میان طبیعت و فرهنگ وجود دارد. درک، تخمین و ارزشگذاری زیبایی مثل همه هنجارهای اجتماعی، در جریان یادگیری و جامعه‌پذیری به وجود می‌آید و با حس‌هایی چون بویایی و بینایی متفاوت است. انسان‌ها از بدو تولد از یکدیگر یاد می‌گیرند و روند جامعه پذیری متقابلی را می‌پیمایند. ما به عنوان کودک یاد گرفته‌ایم و به کودکان خود یاد می‌دهیم که چه چیزی زیبا و چه چیزی نا‌‌زیبا است.



    Hajizadeh05.jpg

    فرخنده حاجی زاده در کجای زندگی قرار دارد؟

    گفت و گوی مهین میلانی با فرخنده حاجی‌زاده به‌انگیزه‌ی حضورش در ونکوور - کانادا

    قصه‌ی زنی که ترس از «آبرو» تمام زندگی‌اش را پر می‌کند. ناآشنائی به مسائل جنسی در نوجوانی او را در منگنه می‌گذارد. می‌شود اسیر خانواده، سپس اسیر شوهر. به زور او را شوهر می‌دهند. عشق به بچه‌ها او را در تنگناهای اسارت باقی می‌گذارد و دستش را می‌بندد برای انجام هرخواسته‌ای. آنگاه زندان و بیکاری شوهر مشکلاتِ مالی را نیز به دوش او می‌اندازد. و سرانجام قتل برادر و کودکش با ۳۷ ضربه چاقو و انزوای او در شهر کرمان از جانبِ اقوام و هم‌شهریان، او را برای همیشه در محاق نگاه می‌دارد....



    tahere-barei1.jpg
    طاهره بارئی

    علت عدم توفیق اروپا در دلبری برای ترامپ

    برای این سوال ممکن است دلایل تاریخی، اجتماعی، اقتصادی ِ البته متناقضی پیدا کرد. هر چند اتفاقا دلایل تاریخی ایجاب میکرد ترامپ راه اتحاد با اروپا، بخصوص انگلستان را در پیش گیرد.
    اما شاید موضوع شخصی تر ازین حرفهاست و به روانشناسی شخصی رئیس جمهور امریکا بر می گردد.



    Monireh-Baradaran1.jpg
    منیره برادران

    جایگاه حرکت‌های "مادران دادخواه" در جنبش زنان:

    تجربه "مادران خاوران" و مقایسه آن با "مادران مایو" آرژانتین و "مادران شنبه" استانبول

    چرا زنان پیشگام امر دادخواهی شدند؟ آیا این امری زنانه است؟
    در سه موردی که برشمردم و نیز در تمام حرکتهای دادخواهانه، زنان و به ویژه مادران بنیانگذار و موتور آن بوده‌اند. اين زنان هزاران كيلومتر دور از هم زندگي مي كنند و شايد هيچوقت همديگر را ملاقات نكرده باشند ولی چه بسا که از حرکت همدیگر آگاه بوده و تاثیر پذیرفته باشند. جنبه‌های مختلفی آنها را بهم پیوند می‌دهند که تنها به سرگذشت فرزندان و همسرانشان محدود نمی‌ماند. آنها حرکت مشابهی را پیش می‌برند.



    FIFA-Fa1.jpg

    درخواست جمعی از زنان ایرانی از فیفا برای پایان‌ دادن دائمی به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها در ایران

    هجده تن از زنان ایرانی در نامه‌ای به فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) خواستار آن شدند که این فدراسیون از دولت ایران بخواهد به ممنوعیت تبعیض‌آمیز علیه زنان برای ورود به ورزشگاه‌ها پایان دهد.
    در میان امضاکنندگان این نامه، نام‌هایی همچون شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل، گوگوش هنرمند و خواننده محبوب، شهر آغداشلو، بازیگر و کاندیدای جایزه اسکار؛ مهرانگیز کار، وکیل مدافع حقوق بشر؛ نیره توحیدی، استاد دانشگاه؛ شیرین نشاط، هنرمند و کارگردان و شهرنوش پارسی‌پور نویسنده شهیر ایرانی دیده می‌شود.



    Sepide-Moradi-Hamidreza-Moradi1.jpg

    شرح جزییات دستگیری و وضعیت زنان دراویش توسط مادر سپیده مرادی، از دروایش زندانی شده در بهمن ماه

    مادر سپیده مرادی درویش زندانی که نردبک به چهار ماه است در زندان قرچک به سر می‌برد به کمپین گفت هنوز وکلای فرزندش و ۹ زن درویش زندانی دیگر نه تنها نتوانسته‌اند پرونده را مطالعه کنند بلکه قادر به ملاقات با موکلان خود نیز نبوده‌اند. این در حالی است که تفهیم اتهام نیز در مورد آنها صورت گرفته است. صدیقه خلیلی همچنین به کمپین گفت از روز یکشنبه ششم خرداد ماه زنان درویش هیچ‌کدام نتوانسته‌اند با خانواده‌های خود تماس تلفنی داشته باشند: «ما از آنها بی‌خبریم. مسوولان زندان کارت تلفن‌شان را برای تنبیه از آنها گرفته‌اند چون یکی از زنان در مورد وضعیت بد زندان اطلاع‌رسانی کرده بود. گفته‌اند آنها حق ندارند در مورد وضعیت زندان خبری به بیرون بدهند و کارت‌هایشان را گرفته‌اند.»



    zanane-kargar1.jpg
    گفتگو با سیمین کاظمی جامعه شناس

    در جنبش کارگری تاریخاً یک گرایش غالب کورجنسیتی حاکم است

    جنبش‌های اجتماعی اگر از ارزش‌های انسانی مشترک برخوردار باشند، همبستگی و ارتباط بین آن‌ها شکل می‌گیرد، یکی از این ارزش‌های انسانی مشترک که می‌تواند موجب پیوند جنبش کارگری و جنبش زنان شود، تعهد به برابری و عدالتخواهی است، یعنی اگر جنبش کارگری بتواند ارزش برابری را که به آن پایبند است به برابری جنسیتی گسترش دهد و از طرفی جنبش زنان توان آن را داشته باشد که در تحلیل اش از وضعیت زنان، نابرابری را فقط به نابرابری جنسیتی محدود نکند و به سایر اشکال نابرابری در جامعه مثل نابرابری طبقاتی هم حساسیت داشته باشد آنگاه همبستگی و ارتباط این دو جنبش گریز ناپذیر است. در این صورت حاصل تعامل این دو جنبش می‌تواند، توجه به وضعیت زنان طبقات فرودست باشد که هم‌زمان بار ستم جنسیتی و ستم طبقاتی را به دوش می‌کشند.



    »  اطلاعیه مطبوعاتی
    »  اعتراض بیش از ۱۰۰ کنشگر حوزه‌های مختلف به کنفرانس بنیاد پژوهش‌های زنان
    »  در حمایت از جنبش زنان در ایران برای از بین بردن تبعیض جنسیتی
    »  کارزار «می‌تو» و چند سند تاریخی!
    »  تغییر هم‌جنس‌گرایان از راه درمان‌های بی‌رحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز در ایران افزایش یافته است
    »  دادخواهی: یاران نرگس محمدی از او می‌گویند، در سالگرد اسارتش
    »  به مطالبات زنان کارگر بی‌توجه بوده‌ایم
    »  زنان در کانون نویسندگان ایران
    »  گزارش از روز کارگر
    »  در اطاق های فلزی و زیر پوست این شهر شلوغ
    »  روز جهانی کارگر روز همه‌ زحمتکشان ایران روز همبستگی جنبش مستقل زنان و جنبش کارگری
    »  قلبِ نامرئیِ حجاب
    »  هشت زن
    »  «قرچک» رهایمان نخواهد کرد
    »  کف‌خواب‌ها
    »  نسل جدید زنان کنشگر اجتماعی در ایران : فردیت در برابر خود آگاهی جمعی
    »  چگونه می توان جنبش زنان در ایران را فریب داد؟
    »  شش روز خیزش زنان ایران در اسفند ۱۳۵۷(۶)
    »  از ۵۷ تا ۹۶ چهار دهه اعتراض به حجاب اجباری در ایران*
    »  گزارشی از روز هشت مارس درتهران
    »  فردا روز ماست
    »  مستند زنان از مشروطه تا امروز‎
    »  ‌ شش روز خیزش زنان ایران در اسفند ۱۳۵۷ (۵)
    »  زنان به پیش
    »  دختران خیابان انقلاب در قیام دی ماه ۹۶