:: آرشيو ماهانه

  • مه 2018
  • آپريل 2018
  • مارس 2018
  • فوريه 2018
  • ژانويه 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008


  • :: نويسندگان اين بخش

  • آیدین آبایی
  • ماشالله آجودانی
  • کتایون آذرلی
  • برزین آذرمهر
  • محمد آزادگر
  • جهان آزاد
  • شهرزاد آزاد
  • مهیار آشنا
  • مانا آقائی
  • شهلا آقاپور
  • علی‌ آلنگ
  • گیل آوایی
  • عسگر آهنین
  • آبتین آیینه
  • محمد احمدیان
  • محمد احمدیان(امان)
  • پگاه احمدی
  • حميد احمدی
  • فریدون احمدی
  • ایرج ادیب‌زاده
  • پرستو ارستو
  • ع. اروند
  • ع. اروند
  • فرخ ازبرى
  • مهدی استعدادی شاد
  • یاور استوار
  • رضا اسدی
  • آرش اسلامی
  • محمدعلی اصفهانی
  • مهدی اصلانی
  • نيكروز اعظمى
  • رضا اغنمی
  • احمد افرادی
  • نادره افشاری
  • محمد افشار
  • بیژن اقدسی
  • حمید اکبری
  • بهار الماسی
  • الهه امانی
  • بهمن امینی
  • لاله ايرانی
  • دنیز ایشچی
  • م. ايل بيگی
  • مهرداد ایمانی
  • آبتین آیینه
  • بیژن باران
  • جلیل باران
  • طاهره بارئی
  • خسرو باقرپور
  • ناهید باقری- گلداشمید
  • الهام باقری
  • خالد بایزیدی(دلیر)
  • رضا بایگان
  • عباس بختیاری
  • مهناز بدیهیان
  • رضا براهنی
  • علی محمد برنوشیان
  • ادیب برومند
  • م . ت . برومند
  • منوچهر برومند
  • علیرضا بزرگ قلاتی
  • کاوه بنائی
  • رحمت بنی اسدی
  • شهلا بهاردوست
  • محمد بهارلو
  • ملک الشعراء بهار
  • سیمین بهبهانی
  • کریم بهجت‌پور
  • بهرام بهرامی
  • فیروز بهرام
  • امید بهرنگ
  • سید حیدر بیات
  • آزاده بی پروا
  • سیامک بیداروند
  • مسعود بیزارگیتی
  • رضا بی شتاب
  • سياوش بيضايي
  • محمدرضا بیگی
  • محمد بینش (م ــ زیبا روز )
  • ب. بی‌نیاز (داریوش)
  • جواد پارسای
  • بهمن پارسا
  • فریاد پاشاکی
  • ناصر پاکدامن
  • علی پاینده جهرمی
  • علیرضا پرویز
  • شهلا پزشکزاد
  • دکتر عارف پژمان
  • هژیر پلاسچی
  • محبوبه پورجعفر
  • احمد پورمندی
  • روح انگیز پورناصح
  • شهرام تابع‌محمدى
  • مازیار تپوری
  • لقمان تدین نژاد
  • هایده ترابی
  • منوچهر تقوی بیات
  • حمید تقی آبادی
  • شکوفه تقی
  • فریدون تنکابنی
  • سعيد توکل
  • ملیحه تیره گل
  • خسرو ثابت قدم
  • نادر ثانی
  • دکتر شهلا جاسمی
  • پرویز جاهد
  • علی رضا جباری
  • سپیده جدیری
  • محمد جلالی چیمه (م. سحر)
  • بهروز جليليان
  • افسانه جنگجو
  • هادی جواهری لنگرودی
  • هادی جواهری
  • گلرخ جهانگیری
  • ژاله چگنی
  • سارا حافظی صافی
  • سینا حافظی
  • مهرزاد حافظی
  • فرنگیس حبیبی
  • حسن حسام
  • محسن حسام
  • کامروز حسنی
  • غلام حسين بيگي(ح- هادی)
  • سعید حسینی
  • محمد رضا حق پناه
  • ناظم حکمت
  • محسن حکیمی
  • حمید حمید بیگی
  • حمید حمیدی
  • س. حمیدی
  • افسانه خاکپور
  • منصور خاکسار
  • نسيم خاكسار
  • جلال خالقی مطلق
  • علی خردپیر
  • مجید خرمی
  • مهدی خطیبی
  • سارا خوزی
  • محمود خوشنام
  • اسماعیل خویی
  • حسین دانائی
  • مزدک دانشور
  • بهروز داودی
  • پرویز داورپناه
  • محمود درويش
  • مسعود دلیجانی
  • آزاده دواچی
  • حسین دولت آبادی
  • اشرف دهقانی
  • اکبر ذوالقرنین
  • فرزانه راجی
  • علی اصغر راشدان
  • مریم رئیس دانا
  • محمد ربوبی
  • بیژن رحمانیان
  • ناصر رحمانی نژاد
  • بهرام رحمانی
  • ا. رحمان
  • حامد رحمتی
  • عبدالعلی رحیم خانی ( گلی )
  • احمد رحيمي
  • س. رحیمی
  • عتیق رحیمی
  • ناصر رحیم‌خانی
  • ر. رخشانی
  • مهرانگيز رساپور (م. پگاه)
  • جلال رستمی
  • شیرین رضویان
  • محسن رفعتی
  • الف رفيوجی
  • وانشا رودبارکی
  • بهناز روشن روان
  • روشنک
  • محمد روشن
  • ملیحه رهبری
  • ح. ریاحی
  • فريبرز رييس‌دانا
  • ساناز زارع ثانی
  • زاگرس زاگرسی
  • زاگروس
  • ناصر زراعتی
  • راشل زرگریان
  • حسن زرهی
  • علیرضا زرّین
  • علیرضا زرّین
  • حسین زندی
  • بهمن زنگنه
  • مهران زنگنه
  • آریو ساسانی
  • م. ساقی
  • حبيب ساهر
  • زهره ستوده
  • فرشته سخائی
  • جلال سرفراز
  • فرج سرکوهی
  • شهزاد سرمدی
  • محمد سطوت
  • مریم سطوت
  • دکتر منوچهر سعادت نوری
  • سهيلا سعدان
  • آتوسا سلطان زاده
  • هدایت سلطان زاده
  • گلسير سلمخار كوهي
  • آزاده سليمانی
  • عباس سماکار
  • شیرین سمیعی
  • مجيد سيادت
  • س. سیفی
  • احمد سیف
  • اسد سیف
  • سيروس"قاسم" سيف
  • نصرت شاد
  • ع. ش. اروند
  • محمد علی شاکری یکتا
  • احمد شاملو
  • مرضیه شاه بزاز
  • مهستی شاهرخی
  • نوشین شاهرخی
  • اندیشه شاهی
  • منصوره شجاعی
  • محمد رضا شفیعی کدکنی
  • جعفر شفیعی نسب
  • روحی شفیعی
  • شهلا شفيق
  • ایرج شکری
  • عباس شکری
  • رضا شکیبا
  • صادق شکیب
  • م. شکیب
  • میترا شکیب
  • مختار شلالوند
  • محمد شمس لنگرودی
  • فواد شمس
  • محمود شوشتری
  • صادق شهرکی
  • بهروز شیدا
  • نیلوفر شیدمهر
  • احمد شیرازی
  • خسرو صادقي بروجنی
  • علیرضا صالحی مقدم
  • سید علی صالحی
  • منوچهر صالحی
  • محمود صباحی
  • ماریا صبای مقدم
  • عباس صحرائی
  • جهانگیر صداقت فر
  • مجید صدقی
  • علی صدیقی
  • هیلا صدیقی
  • یوسف صدیق (گیلراد)
  • ی. صفایی
  • عیسی صفا
  • محمود صفریان
  • جمال صفری
  • محمد حسن صفورا
  • جواد صلاحی
  • مـه نـاز طالبی طاری
  • جواد طالعی
  • شهاب طاهرزاده
  • فرح طاهری
  • زری طبایی
  • حسن طلا نژاد
  • شبنم طلوعی
  • منیر طه
  • فروغ طیاری
  • محمدامین عاشوری
  • اصغر عربشاهی
  • رضا عرب
  • بتول عزیزپور
  • آرش عزیزی
  • میرزاآقا عسگری. مانی
  • علیرضا عسگری
  • رضا علامه زاده
  • رضا علوی
  • محمود علی آبادی
  • اشرف علیخانی
  • سرور علی محمدی
  • سیروس علی نژاد
  • میر مجید عمرانی
  • منوچهر عوض نیا
  • گلناز غبرایی
  • فرامرز غفاری
  • شهناز غلامی
  • محمد فارسی
  • مسعود فتحی
  • لیلا فرجامی
  • راحله فرج زاده
  • فروغ فرخ زاد
  • فهیمه فرسایی
  • رضا فرمند
  • احمد فرهادی
  • شیوا فرهمند راد
  • ویدا فرهودی
  • فرانک فرید
  • محمّد رضا فشاهی
  • امید فلاح آزاد
  • مهدی فلاحتی
  • مجـيـد فلاح زاده
  • آراز فنی
  • پروفسور فرهاد قابوسی
  • فرهاد قابوسی
  • کبری قاسمی
  • نزار قبانی
  • محمد قراگوزلو
  • احد قربانی
  • قهرمان قنبرى
  • آزیتا قهرمان
  • کمباور کابلی
  • بیژن کارگر مقدم
  • محمود کاشفی
  • رحيم کاکايی
  • رحيم کا‌کايی
  • جاسم کرباسی
  • لیلا کردبچه
  • کاظم کردوانی
  • بهزاد كریمی
  • سیاوش کسرایی
  • شقایق کمالی
  • حسین کمال‌زاده
  • شامل کناری
  • عبداله كوثری
  • منصور کوشان
  • مجتبا کولیوند
  • مهدی کوهستانی
  • ه. لیله کوهی
  • محمود کویر
  • محمود کیانوش
  • تهمورث کیانی
  • یاسمن گرامی فرد
  • عاطفه گرگین
  • عباس گلستانی
  • حسن گل محمدی
  • کوروش گلنام
  • علی گوشه
  • کامبیز گیلانی
  • بهروز گیلک
  • مسعود لقمان
  • احمد لنگرودی (فردایی)
  • م. لنگرودی
  • ه . لیله کوهی
  • سحر مازیار
  • عفت ماهباز
  • ابوالفضل محققی
  • آرمان محمد پور
  • محمد امین محمدپور
  • محمد محمدعلی
  • عارف محمدی
  • میترا محمودی
  • سهراب مختاری
  • حسین مدنی
  • نسرین مدنی
  • دکتر گلمراد مرادی
  • رضا مرزبان
  • ژیلا مساعد
  • نصرت‌اله مسعودی
  • شاهرخ مسکوب
  • بهروز مطلب زاده
  • عزیز معتضدی
  • محمود معتقد ی
  • اسماعیل معزّی
  • هوشنگ معین زاده
  • بابک مغازه ای
  • رویا مقدس
  • رضا مقصدی
  • دكتر محمد ملکی
  • عمار ملکی
  • امیر مُمبینی
  • پری منصوری
  • نجمه موسوی - پیمبری
  • جواد موسوی خوزستانی
  • پژمان موسوی
  • مسعود مولازاده
  • فرشته مولوی
  • امیر مومبینی
  • باقر مومنی
  • پرویز مویدی
  • امیر مهاجر سلطانی
  • نیلوفر مهدیان
  • بهرامِ مهران
  • اردشیر مهرداد
  • امیر مهیم
  • میرزاتقی خان
  • میرزا تقی خان
  • مهین میلانی
  • پریسا میم
  • برزو نابت
  • نادر نادر پور
  • صفیه ناظر زاده
  • خسرو ناقد
  • کمال الدین نبوی
  • اسحاق نجم الدین
  • جمیله ندائی
  • امرالله نصراللهی
  • مجید نفیسی
  • مسعود نقره کار
  • فرح نوتاش
  • پرتو نوری علا
  • لیلا نوری نایینی
  • نوشین
  • احد واحدی
  • دکتر ایرج والا
  • نورالله وثوق
  • شاداب وجدی
  • شميم ورزنه
  • اسماعیل وفا یغمائی
  • عباس هاشمی
  • الف. هامون
  • مهناز هدایتی
  • ابراهیم هرندی
  • امید همائی
  • داریوش همایون
  • همنشین بهار
  • رضا هیوا
  • دکتر محمد حسین یحیایی
  • بابک یحیوی
  • علی یحیی پور سل تی تی
  • پيرايه يغمايی
  • محسن یلفانی
  • شهره یوسفی
  • سعید یوسف
  • Mohsen-hesam02.jpg
    محسن حسام

    به ياد داريوش كارگر
    «پايان يك عمر»

    اين اثر در نگاه اول شباهت به يك داستان بلند مي‌برد. اما با مرور دوباره مي‌بينيم كه نه تنها به رمان نزديك مي‌شود، بل ساختمان يك رمان را از جهت معماري در بطن خود دارد. همانطور كه مي‌دانيم جنبة اصلي رمان داستان‌گويي است. در اين اثر خاطرات گذشته بريده بريده همچون قطعات موزائيك روي هم سوار مي‌شوند. ما به تدريج شاهد شكل‌گيري اشخاص رمان هستيم. شخصيت‌هاي اصلي ساخته و پرداخته مي‌شوند. شخصيت‌هاي فرعي در ارتباط با نقشي كه نويسنده بر آنها مي‌زند، از پردة ابهام به در مي‌آيند و خودي مي‌نمايانند. نويسنده با ترفندهايي از اين دست به اشخاص رمان هويت مي‌بخشد.



    Charles-Baudelaire.jpg
    شارل بودلر

    در ثنای زیبائی

    برگردان از مانی

    از قعر چاه یا زآسمان تو وجاهت
    آئی که از جهنم و بهشتِ ونگاهت
    ریزند خیر و شر بی تمیز و توئمان؟
    زین روذو را قیاس به خَمر کرد میتوان



    امید

    ای که از خالِ لبِ دوست سخن می گویی!

    (دراستقبال از غزلی از روح الله خمینی)


    ما به تلبیسِ تو اِبلیس گرفتار شدیم
    از ستم گستریت سُخرهء اغیار شدیم

    فارغ از خود نشدی کوسِ اناالحق بزدی
    زین سبب از تو و عُمّالِ تو بیزار شدیم



    khaksar-mansour.jpg
    اسد سیف

    به یاد منصور خاکسار

    دو شعر از او

    به جزر دریا خیره‌ام
    و آفتاب زمستان
    برهنه‌ام کرده است
    به دفتری ورق زده می‌مانم
    که هیچ چیزم پنهان نیست
    گذشته‌ای ویرانم
    از قبیله‌ای دور
    که نخلهایش
    عریانم می‌کنند



    س. سیفی

    اسبِ ‌هزاره‌ای

    در قصّه‌ها و افسانه‌های ایرانی از اسب به مثابه‌ی نشانه‌ای برای پیوند با مادر و آرزوی زادن فرزند سود می‌‌برند. در این قصّه‌ها اسب جهان‌های تاریك و ظلمانی را به دنیایی روشن و آفتابی پیوند می‌دهد و بر پایه‌ی همین داستان‌ها ملك جمشید روزی با اسبش خواهد آمد تا دختر دلخواهش را با خود به سرزمین رؤیاها ببرد.



    Nilofar
    نیلوفر شیدمهر

    نهنگ در جنگل

    جنگل مرا
    خوانده و می‌خواند:
    غرق غرق غرق شو ای غریب
    چون آسمان
    در موجگان شاخسارم
    غرق شو چون آفتاب



    seif.jpg
    سيروس"قاسم" سيف

    « آتش بازی، برای خدايان زر و زور و تزوير!»

    بيدار شويد!
    بيدار شويد!
    نجنگيد با هم!
    نجنگيد با هم بر سر مرده های دفن شده، در قبرستان های تاريخی تان!



    بهروز داودی

    هنوز و هميشه - از پسِ دو سٓدِه

    شبحى بر فرازِ بيگانگى
    بر فراز كار
    شبحى بر فرازِ تنهائى
    بر فرازِ انسان



    Mahesti-Shahrokhi02.jpg
    مهستی شاهرخی

    بهرامان بی گور

    شیرین، شیرینی اش به تلخی گرایید
    شیرین، نه آب تنی کرد و نه شیرینی
    شیرین، شور و تلخ شد و زهرِ دنیا به کلامش شد
    آنگاه که زبان باستانی اش را نفهمیدند
    شیرین، یک آبِ خوش از گلویش فرو نرفت تا این که بر سردار رفت




    seif.jpg
    سيروس"قاسم" سيف

    از حافظ شاعر تا خود حافظ

    حافظ،، "يکی از بزرگترين شاعران نغزگوی ايران و از اعاظم گويندگان جهان و از اکابر گردنکشان نظم فارسی است و...."، اما، در مورد اينکه حافظ، نه به عنوان يک شاعر، بلکه به عنوان يک انسان، چه جايگاه – خوب. ميانه. بد - ی را در زندگی اجتماعی آن زمان به خودش اختصاص می داده است، پاسخی روشن، به جز اطلاعاتی کلی- از جمله، از طريق آقای دکتر ذبيح الله صفا- در مورد زندگی اجتماعی حافظ دريافت نکرده ايم و آقای "دکتر ذبيح الله صفا" هم انگار مانند مانند اکثر تاريخ نويسان، يا خود، مرعوب نقش قهرمان تاريخی- دراينجا، قهرمان شعر- شده اند و چشم بر روی زندگی انسانی و اجتماعی او بسته اند و يا ترس از خيل پيروان اين قهرمان تاريخی شعر ايران، باعث پرهيزاز پرداختن به زندگی اجتماعی حافظ شده است.



    kambiz-gilani.jpg
    کامبیز گیلانی

    نه سنگی، نه خاکی در کف

    به رودخانه خیره می مانم
    به آن همه آرزو
    که می رود
    و
    می رود.



    رضا اغنمی

    زن تخم مرغی

    نقد وبررسی کتاب

    راوی داستان، زن مزرعه داری ست دریکی از روستاهای المان. درشانزدهسالگی با صلاحدید پدرش با جوانی کم سواد از روستاییان خودی ازدواج می کند. زن و شوهر هردو درمزرعه کوچکی که دارند کارمی کنند. زندگی آن دو با دو فرزند پسر و دختر که سرگرم تحصیل هستند و ازامکانات دولتی هم برای تهیۀ آدوقه استفاده می کنند درحد معمول می گذرد. با شروع جنگ جهانی دوم، شوهر برای رفتن به جبهه احضار می شود. قبل از رفتن شوهر به جبهه، روزی در خانه اش، غفلتا مرد جوانی زن را ازپشت سر می گیرد و دست روی دهان او می گوید لطفا صدایت درنیاد من آزاری به شما نمی رسانم یک دانشجو هستم که ازبازداشتگاه فرار کرده ام جانم درخطراست. زن او را درآغل پنهان می کند. بدون آن که به شوهرش بگوید.



    aliasghar-rashedan5.jpg
    علی اصغر راشدان

    آرخالق

    سالای آزگارتنش کرده ورنگ ورخ باخته بود. خیلی جاهاش به تیرگی میزد. سرآستینا، دورلب گردون ولبه های یقه ش نخ نماشده بود. آسترش رنگ بی رنگی به خودگرفته وازچندجا پارگی داشت، زیربغلهاش جرخورده بودند.
    بابام چندمرتبه گفته بود« اجازه بده بریم بازار، هرآرخالق رنگاوارنگی روپسندکردی بخریم. »



    رضا شکیبا

    هزار رُخِ یک صندلیِ خالی!

    جشنواره کن ۲۰۱۸ شاهد مغمومِ صندلیِ خالی «جعفر پناهی» بود. عدم حضور پناهی در جشنواره کن، پیامِ تراژیکی داشت. سنگینیِ بارِ این تراژدی را یک «صندلی خالی» به دوش کشید. کسانی که در جشنواره کن کنار جای خالی او ایستادند و دست زدند، رُخی از هزار رُخ «استبداد دینی» را در رازِ ناگفتهِ یک «صندلی خالی» شنیدند!




    akbar-zolgharnein1.jpg
    اکبر ذوالقرنین

    دو شعر

    این زبانِ مادری
    _فارسی خودمان را می‌گویم_
    چقدر "کردن" دارد
    باید ببخشید
    رویم سیاه
    زبانم لال
    نگاه را می‌کنیم
    فکر را می‌کنیم



    GilAvaei.jpg
    گیل آوایی

    چهار شعر


    وقتهایی هست
    نه خنده هایت خنده
    و نه گریه هایت گریه!،
    خیره به هیچ کجایی نگاه می کنی
    بی انتظار
    بی حرف



    majid-sedghi.jpg
    مجید صدقی

    پیروزی و کن

    سال پیش درنشست مطبوعاتی هفتادمین جشنواره کن پی یرلسکور, رییس جشنواره با اعلام این خبرکه آغاز جشنواره ,هفدهم مه یعنی روزی است که دیگرتب انتخاب ریاست جمهوری جدید فرانسه به پایان رسیده اظهارامیدواری کرد که پس از پایان هیاهوی انتخاب رییس جمهور, حالا مردم نفسی تازه کنند و بجای سیاست از سینما حرف بزنند . امسال هفتادویکمین سال برگزاری کن که هشتم مه گشایش می بابد به نوعی یاد آورمه ۲۰۱۷ و مبارزات انتخاباتی برای گزینش رییس جمهورفرانسه است زیرا که کن امسال با نخستین سالگرد پیروزی امانوئل ماکرون به عنوان رییس جمهورجدید فرانسه مصادف است والبته قرارنیست به این بهانه برروی فرش قرمزجشنواره راه برود !



    بهروز داودی

    سالخوردگانِ خسته ى مِى

    براى رفتگران ١٩٦٨


    آهاى دونده
    بياد مى آورى
    آن روز را
    روزى چون امروز
    درست
    پنجاه سال پيش بود
    كه
    سوى سپرِ نظم
    پرتابم كردى



    nafisi.jpg
    مجید نفیسی

    نامه های زندان

    ارزش نامه را به دلیل جنبه‌ی شخصی آن نباید دست کم گرفت. نامه‌های رهبران جنبش‌های سیاسی و مذهبی حتی گاهی به کتابهای مقدس یا مراجع راه یافته است، مثلاً در این زمینه می‌توان به نامه‌های پولس به رسولان در انجیل یا مراسلات حضرت علی در "نهج البلاغه" اشاره کرد، و یا از مجموعه‌ی نامه‌های عین‌القضات همدانی و مارکس و انگلس و روزا لوگزامبورگ نام برد. استفاده از نامه در آثار ادبی نیز سابقه‌ای طولانی دارد و به عنوان مثال می‌توان از ده نامه‌ی رامین به ویس در منظومه‌ی "ویس و رامین" گرگانی، نامه‌های خسرو و شیرین در منظومه‌ی"خسرو شیرین" نظامی و همچنین "اخوانیات" ملک‌الشعرا بهار اشاره کرد.



    gabriel-garcia-marquez02.jpg
    گابریل گارسیامارکز

    دریکی از این روزها

    ترحمه علی اصغرراشدان

    دوشنبه هوا نیمه گرم وبارانی شد.« دن آورلیواسکوبار»، دندانپزشک تجربی و سحرخیز، ساعت شش مطبش رابازکرد. یک قالبگیردندان مصنوعی ازقفسه شیشه ای برداشت. یک مشت ابزاررا، مثل نمایشگاهی، یکی بعد از دیگری، رو میز ردیف کرد. پیرهنی بی یقه بادکمه های طلائی بسته و شلوار کمربند دارش راپوشیده بود. ترکه ای وشق – رق بود. حرف زدنش شبیه سنگین گوش ها ونگاهش بیانگراتکاء به خود بود. لوازم رارومیزمرتب که کرد، مته دندان راطرف صندلی گردان چرخاند و نشست که دندان مصنوعی راپرداخت کند. انگاربه کاری که می کرد فکرنمی کرد. یکریز کارمی کرد، اوقات غیرلازم هم پدال را به کار میگرفت.



    Nilofar
    نیلوفر شیدمهر

    تارنواز نیمه‌شب

    این نیمه‌شب باز
    نفسش می‌ریزد
    پرده ای حریر
    بر عریانی هشیاری من.



    Mohammad
    محمد احمدیان(امان)

    دو قلب


    دو قلب
    در سینه ام می تپند

    زمانی از خویش نمی پرسیدم،
    به ندای کدام گوش فرادهم

    اکنون می پرسم.



    reza-allamezadeh70.jpg
    رضا علامه زاده

    دلِ سینما برای کیارستمی تنگ شده

    پس از دیدن اکثر قریب به اتفاق فیلم‌های حاضر در سیاهه‌ی نامزدی رشته‌های اصلی "گلدن گلاب"، "اسکار" و "بَفتا"ی امسال، و مقایسه آنان با فیلم‌هائی که از این شانس محروم شدند می‌بینم این سه مراسم پر طمطراق همچنان ساز خودشان را می‌زنند و با آن سینمائی که از انسان و درونش در یک جامعه‌ی واقعی حرف می‌زند سر سازگاری ندارند.



    farrokh-Azbari.jpg
    فرخ ازبرى

    آهوى ختن

    گوش نه بر عطر گريه، خنده مى بارد ز من
    دشت ما در سينه دارد ناله ها از هر چمن

    رنگ فرياد گُل آيد بال بلبل بشكند
    چشم من بو كن همه فرياد گل با نارون



    رضا شکیبا

    گونه شناسیِ ترس در واپسین نفس

    آلفرد هیچکاک استاد بی بدیل خلق ترس در اذهان عمومی- فقط یکبار در زندگی دچار ترس شد؛ روزی در دیماه، در حال رانندگی در جاده های سوئیس بود که ناگهان روی ترمز زد. آب دهانش خشک شد. دستش به لرزیدن افتاد. مگر چه دیده بود؟ او کشیشی را دیده بود که دست بر شانه نوجوانی نهاده و او را مشفقانه نصیحت می کرد. آلفرد از پنجره ماشین به بیرون خم شد و فریاد زد: پسر جان، فرار کن. تا دیر نشده زندگی ات را نجات بده!



    »  شیرین تر از عسل
    »  مرقد آقا؛ داستانی که هم‌چنان تکرار می‌شود
    »  تکیه بر قامت سپیدار
    »  دیدار در دوزخ
    »  وضعیت بشری
    »  بررسیِ تطبیقیِ چاپِ جدیدِ «با پچپچه پاییز»
    »  زبان مادری بشریّت
    »  افسانه ی "رستم" مشهورترین چهرهٔ افسانه ای ایران در ادبیات فارسی
    »  گریز
    »  سیمای قاضی عضدالدین ایجی در داستان‌های عبید
    »  مصدق
    »  چه کسی آن گل نیلوفر آبی را به او داد ؟
    »  تأملاتی درباره تبعید
    »  سرنوشت تاجر ونیزی در حکومت انسانی
    »  هر بار که بر می آیی
    »  نسلی که ما بودیم
    »  حافظه کلامی در شعر
    »  روز ملاقات در قرچک
    »  قاصدک های بی خبر
    »  دروغ های آبدار
    »  تاملی در «نی نامه»
    »  «توای ظالم!» و «برای تو می نویسم »
    »  «انتظار»
    »  آوازِ زنِ همسایه
    »  سراینده ی خون » *